ازابتداتا انتها، درباره قارچ

مراحل پرورش قارچ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، کارشناس مسئول گل و گیاهان زینتی و قارچ خوراکی جهاد کشاورزی فارس گفت: این واحد در هزار و ۶۰۰ مترمربع زیربنا و با ظرفیت تولید ۱۰ هزار بسته کمپوست به بهره برداری رسید .

عبدالکریم طاهری مهر با بیان اینکه قارچ گانودرما در طب سنتی دنیا قدمتی ۴ هزار ساله دارد، افزود: در کشور چین این گیاه به دلیل خاصیت درمانی فراوان به پادشاه قارچ‌های دارویی شهرت دارد.
وی اظهارداشت: در کشور ما کمتر از ۱۰ سال است که فناوری پرورش این قارچ مورد توجه قرار گرفته است.
محسن پرهیزی عضو تیم تحقیقات پرورش قارچ گانودرما در فسا گفت: از ۲ سال پیش تحقیقات خود را بر پرورش قارچ‌های دارویی متمرکز کردیم و پس از موفقیت در پرورش قارچ گانودرما در مقیاس تحقیقاتی، توانستیم این گیاه ارزشمند را به تولید انبوه برسانیم.
وی افزود: این قارچ در بسته‌های مخصوص کمپوست و در سالن‌های سرپوشیده با کنترل میزان دما و رطوبت پرورش داده می‌شود.
پرهیزی تصریح کرد: بذر قارچ گانودرما که در بسته‌های کمپوست تزریق شده است، با قرار گرفتن در شرایط مطلوب از نظر دما و رطوبت رشد کرده و جوانه می‌زند.
وی ادامه داد: وقتی جوانه‌های قارچ گانودرما به رشد کافی رسیدند برداشت آن‌ها آغاز می‌شود.
پرهیزی افزود: قارچ‌ها پس از برداشت در دستگاه خشک کن مواد غذایی و در دمایی ۵۰ درجه سانتیگراد خشک شده و سپس به صورت پودر در می‌آید.
حسن اسماعیلی یکی دیگر از اعضای این تیم تحقیقاتی گفت: از مرحله قرار گرفتن کمپوست در سالن‌های پرورش تا برداشت قارچ حدود ۴ ماه طول می‌کشد.
وی با بیان اینکه این قارچ در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد نیز به رشد خود ادامه می‌دهد، گفت: راه اندازی این واحد تولیدی در شهرستان فسا می‌تواند نویدبخش راه اندازی صنعت پررونق پرورش قارچ گانودرما در شهرستان‌های گرمسیر فارس و استان‌های جنوبی کشور باشد.
اسماعیلی اظهارداشت: این مجتمع در حال حاضر توان تولید سالانه ۲ تن پودر قارچ گانودرما را دارد که در صورت حمایت مسئولان این میزان به دو برابر قابل افزایش است.
محمدرضا اکبری، کارشناس طب سنتی گفت: قارچ گانودرما دارای ارزش دارویی فراوان بوده و در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد.
وی افزود: در طب سنتی، این گیاه برای کاهش قند خون و فشار خون، افزایش پلاکت، درمان کبد چرب، زخم معده، بیماری‌های کلیه و ضعف اعصاب تجویز می‌شود.
اکبری، بهترین شیوه مصرف قارچ گانودرما را به صورت دمنوش و حداکثر میزان مصرف روزانه برای هر بیمار را حدود ۵ تا ۷ گرم  اعلام کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۷/۲۰
شایلی شهسواری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی