ازابتداتا انتها، درباره قارچ

مراحل پرورش قارچ

۷ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

مکمل در پرورش قارچ دکمه ای چیست؟

چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۳ ق.ظ

افزودن مکمل به معنی افزودن موادی با پروتئین بالا به کمپوست می باشد و هدف از این کار افزایش میزان باردهی محصول است اما میزان این افزایش به دو دلیل، بسیار متغیر است:

  • دلیل اول اینکه کیفیت کمپوست، تاثیر بسیار زیادی بر میزان کارآیی مکمل مورد استفاده دارد.
  • ثانیاً، میزان بخار آمونیاک موجود در کمپوست هم، بر روی اثرات مکمل ها و میزان کارآیی آن ها تاثیر می گذارد.

بنابراین بر خلاف باور اکثر افراد، همیشه وجود مکمل به معنی افزایش تولید نیست بلکه تاثیر آن ها بر میزان باردهی، تحت شرایط محیطی هم قرار دارد.

۱- تاریخچه استفاده از مکمل ها

افزودن مکمل به کمپوست، از سال ۱۹۶۲، با افزودن موادی به بستر که مستقیماً توسط قارچ ها جذب می شد، آغاز گردید اما بررسی دقیق مکمل ها و تأثیراتی که آن ها در بازدهی محصول می گذارند، از اوایل دهه ۱۹۸۰ شروع شد.

مکمل غذایی قارچ دکمه ای

دوستای عزیز برای دیدن ادامه مطلب کلیک کنید.

لینک بالا ظرف یه هفته آینده فعال میشه...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۱۰:۳۳
شایلی شهسواری

تهویه سالن پرورش قارچ دکمه ای

چهارشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۲ ق.ظ

هر نژاد قارچ، برای اینکه بتواند رشد ایده آل خود را داشته باشد، باید در بهترین شرایط محیطی قرار گیرد. هدف از کنترل شرایط محیطی، ایجاد وضعیت مناسبی برای قارچ و رسیدن به بهترین عملکرد است. از جمله فاکتورهای محیطی که تاثیر بسزایی در تولید و افزایش عملکرد دارد، مسئله تهویه سالن کشت است.

سالن پرورش قارچ

تهویه سالن کشت

 اصطلاحاً تهویه در اکثر مواقع در بین پرورش دهندگان، به صورت غلط برداشت می شود. به این معنی که هم جریان هوا و هم وجود هوای تازه را به عنوان تهویه در نظر می گیرند.  در حالی که این دو موضوع کاملا با هم متفاوت هستند. بنابراین در تهویه سالن باید این دو نکته را مورد توجه قرار داد که از اهمیت بالایی برخوردار هستند:

  • جریان و چرخش هوا در سالن و بستر کشت فراهم باشد.
  • جریان هوای تازه از بیرون به داخل امکان پذیر باشد.

  علاقه مندان به پرورش قارچ برای دیدن ادامه مطلب وچند فیلم آموزشی درباره نحوه پرورش قارچ ، آبیاری واسکراش وتسطیح اینجا کلیک کنید.

لینک بالا تا ده روز آینده فعال میشه...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۵ ، ۱۱:۰۲
شایلی شهسواری

رافلینگ در پرورش قارچ دکمه ای

دوشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۵۳ ب.ظ

با انجام رافلینگ در پرورش قارچ دکمه ای، شرایط محیطی و فیزیکی بر روی بستر ایجاد می شودکه باعث می شود میسیلیوم ها به طور یکنواخت در کل خاک پوششی رشد کنند و ریسه های قوی به مرحله زایشی ورود یابند. در این مقاله به رافلینگ در پرورش قارچ دکمه ای و شرایط آن می پردازیم.

خاکدهی

خاکدهی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۵ ، ۱۴:۵۳
شایلی شهسواری

بیماری دنبلان کاذب در پرورش قارچ دکمه ای

دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۲ ق.ظ

تمام پرورش دهندگان قارچ دکمه ای، در طی مراحل کاشت تا برداشت، با معضل بیماری های مختص قارچ روبرو می شوند. بیماری های قارچ به دو دسته تقسیم می شوند:

– بیماری هایی که در اثر اختلالات ژنتیکی و یا شرایط نامساعد محیطی پرورش قارچ دکمه ای ایجاد می شوند. مسلماً بیماری های گروه اول نسبت به گروه دوم اهمیت بیشتری دارند و خسارت رسانی آن ها بیشتر است.

– بیماری هایی که در اثر عوامل زنده وارد سالن های پرورش قارچ دکمه ای می شوند. فاکتورهای زنده ی بروز بیماری ها را از نظر نوع خسارتی که به محصول وارد می کنند، به دو دسته تقسیم می کنند:

  1. برخی از عوامل زنده که تحت عنوان پاتوژن نامیده می شوند، مستقیماً به قارچ خوراکی حمله کرده و از آن برای رشد خود استفاده می کنند. این عوامل شامل قارچ های، باکتری ها و ویروس ها هستندکه به عبارتی انگل قارچ می شوند و در نهایت محصول را از بین می برند.
  2. دسته دوم از عوامل زنده بیماری زا، عوامل رقیب هستند که بستر کشت و پرورش قارچ دکمه ای را از بین می برند و در واقع به طور غیر مستقیم و از طریق رقابت با قارچ بر سر منابع محیطی و محدود کردن میزان در دسترس بودن این مواد برای قارچ ها، باعث بروز خسارت به محصول می شوند. از جمله این عوامل می توان به بیماری دنبلان کاذب اشاره نمود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی بیماری دنبلان کاذب، علائم آن و روش های کنترل این بیماری در پرورش قارچ دکمه ای بپردازیم.

دوستای عزیز برای آشنایی بیشتر با این بیماری و روش مبارزه اینجا کلیک کنید.

لینک بالا ظرف یه هفته آینده فعال میشه...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۵ ، ۱۱:۱۲
شایلی شهسواری

بذر قارچ دکمه ای

چهارشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۶ ق.ظ

معمولاً به بذر اولیه تولید قارچ، اسپان نیز گفته می شود. اسپان یا اسپاون، به اندام های رویشی قارچ یا میسیلیوم ها به همراه مواد غذایی زمینه ای همراه آن گفته می شود. امروزه برای تولید و پرورش قارچ دکمه ای از تلقیح دانه های استریل شده غلات با میسیلیوم خالص تحت عنوان اسپان استفاده می کنند.

بذر قارچ دکمه ای

مقدمه

در طبیعت قارچ ها برای تکثیر و بقای نسل خود از اسپورها و یا میسیلیوم ها استفاده می کنند ولی از آنجایی که اسپورها بسیار کوچک هستند لذا استفاده از اسپورها برای پرورش دهندگان قارچ بسیار مشکل می باشد و از طرفی تا جوانه زنی اسپورها ۸-۱۰ روز طول می کشد که در سالن های پرورش قارچ در طول این مدت کمپوست را قارچ های رقیب اشغال می کنند و جایی برای اسپور قارچ دکمه ای باقی نمی ماند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۵ ، ۱۰:۵۶
شایلی شهسواری

کمپوست در پرورش قارچ دکمه ای چیست؟

يكشنبه, ۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۲ ق.ظ

کمپوست، مخلوط بقایای حیوانی و گیاهی است. دلیل لزوم وجود این دو ماده در کمپوست این است که در اثر فعالیت میکروارگانیسم ها، مواد معدنی، کربوهیدرات ها و پروتئین هایی که داخل این بقایا وجود دارد، به شکل قابل جذب برای قارچ در می آید.

 

کمپوست در پرورش قارچ دکمه ای

در کنار این مواد، قارچ به لیگنین زیاد نیز نیاز دارد و برای تامین این ماده، کاه (مواد گیاهی) به این مخلوط اضافه می شود. از طرف دیگر، کاه سرشار از سلولز است که با تجزیه آن، ویتامین های مورد نیاز قارچ یه داخل مخلوط رها می شود تا قارچ بتواند از آن استفاده کند.

کاه و کلش در تهیه کمپوست

اهداف کمپوست سازی

– مخلوط بقایای حیوانی و کاه و کلش باعث می شود پس از تجزیه، این مواد به فرمی تبدیل می شوند که قارچ بتواند به راحتی استفاده کند در حالی که برای میکروارگانیسم های دیگر قابل استفاده نباشد.

– با انجام فرآیند تخمیر در کمپوست، سبب می شود دما تا حدی بالا برود که میکروارگانیسم های مضر و عوامل بیماری زا را از بین ببرد.

– کمپوست، محیطی را فراهم می کند که میکروارگانیسم های مفید که به رشد قارچ کمک می کند، به راحتی بتوانند رشد کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۱:۳۲
شایلی شهسواری

۳ روش اصلی مبارزه با آفات و حشرات قارچ دکمه ای

چهارشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۲ ق.ظ

در دوران پرورش قارچ دکمه‌ای با تهدیدات اقتصادی جبران‌پذیر و جبران‌ناپذیر زیادی روبرو می‌شویم. یکی از خطرات جبران‌پذیری که اگر به‌موقع و با تدابیر خاص چاره‌ اندیشی نشود، جبران‌ ناپذیر خواهد شد، آفات و حشرات قارچ دکمه‌ای است.

 در این مقاله سعی کرده‌ایم که تمامی روش‌های پیشگیرانه و مبارزه با آفات را واضح بیان کنیم. استفاده از آفت کش ­ها، روشی سریع برای مبارزه با آفات است ولی هزینه های زیادی دارد در مقابل روش ­های بهداشتی و رعایت اصول بهداشتی و روش­ های کنترل بیولوژیک روز به روز اهمیت بیشتری می ­یابند.

حشرات قارج دکمه ای

جلوگیری از ورود حشرات به سالن‌های پرورش کار سختی است و همیشه وجود حشرات در سالن‌های پرورش قارچ دکمه‌ایامری طبیعی بوده است ولی جهت جلوگیری از تکثیر و رشد آن ها رعایت اصول و نکات بهداشتی امری ضروری است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ تیر ۹۵ ، ۱۰:۵۲
شایلی شهسواری