ازابتداتا انتها، درباره قارچ

مراحل پرورش قارچ

۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

چگونه سالن پرورش قارچ دکمه ای بسازیم؟

چهارشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۴۴ ب.ظ

قارچ، در سرتاسر جهان محبوب، سالم، غنی از مواد مغذی محیطی بوده و از همه مهم تر خوشمزه می باشد. با این حال پرورشقارچ دکمه ای نیازمند یک سری تجهیزات و مراکز تولید است.

 از زمان های باستان، در مناطق و آب و هوای خاصی اقدام به تولید و پرورش قارچ دکمه ای می شده است مانند مناطق سنگی که از نظر طبیعی ایده آل باشند، امروزه صنعتی شدن ماشینی موجب شده است تا کشت و فراوری قارچ نیز به صورت صنعتی باشد. در حال حاضر، تولید، فراوری و بازار یابی به سرعت یافته است. با این حال فرایند برداشت هنوز یک فعالیتی است که باید با دست صورت گیرد.

 قارچ می تواند در داخل کمپوست رشد داده شود بسیاری از شرکت ها این کمپوست را از کاه، کود مرغی، اسب، گچ و آب تولید می کنند. کمپوست در تونل های کمپوستی مخصوص تولید می شود. این تونل ها از بتون ساخته اند و در برابر آب غیرقابل نفوذ هستند.

 قارچ ها از طریق هاگ یا اسپور تکثیر می شوند. اسپور ها در درون میسیلیوم جوانه زنی می کنند. سپس هیف های قارچ به سرتاسر کمپوست نفوذ می کند. کمپوست های بارور شده با اسپور قارچی به مراکز تولید قارچ و دستگاه ها برده شده و با مالچ پوشش داده می شوند. باکتری های موجود در محیط رشد به تبدیل شدن میسلیوم به قارچ کمک می کنند.

ادامه و ویدئو : کلیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۴۴
شایلی شهسواری

بیوفیلترها در پرورش قارچ دکمه ای چیست؟

دوشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۲ ب.ظ

در فرآیند کمپوست سازی، شوینده های هوا (Air Washer) می توانند بخار آمونیاک را از بین ببرند اما این شوینده ها، درمورد همه آلاینده ها، کارآمد نیستند. از طرفی دیگر در صورت استفاده از آب برای جذب و حذف مواد تولید کننده بو، آب به صورت اشباع در آمده و دیگر نمی تواند مواد بودار بیشتری را جذب کند. یک روش برای حذف یا کاهش قابل ملاحظه بو در فرآیند کمپوست سازی، استفاده از فیلترهای زیستی (Biofilter) است.

بیوفیلتر چیست؟

بیوفیلتراسیون یکی از مهم ترین فرآیندهایی است که برای کنترل بو از روی مواد بودار مثل زغال چوب و کمپوست، ترکیبات آلی فرار، سولفید هیدروژن و آمونیاک استفاده می شود. در بیوفیلترهای از میکروارگانیسم های تثبیت شده روی یک بستر متخلخل، برای کاستن از مقدار آلاینده های موجود در یک جریان گازی استفاده می شود. در این فیلترها، میکروارگانیسم ها به دو طریق قرار گرفته اند:

– میکروارگانیسم ها، یا در داخل یک لایه نازک زیستی (Biofilm) (که روی سطح آکنه های بستر را می پوشاند) قرار گرفته اند.

– حالت دیگر این است که میکروارگانیسم ها به صورت معلق در فاز آبی پیرامون آکنه ها، رشد می کنند.

به طور کلی بیوفیلترها دارای دو قسمت اصلی هستند: بیوماس و یک لایه پارچه نازک که بر روی بیوماس قرار می گیرد، بیوماس شامل یک بستر فیلتر کننده مانند چمن و علف جارو، پوست درخت، مخلوط پوست درخت و هوموس، خاک اره، فیبرهای نارگیل و … است که این مواد خنثی هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۴۲
شایلی شهسواری

کمپوست قارچ دکمه ای چگونه تولید می شود؟

چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲ ق.ظ

کمپوست از کاه و کلش گندم، آب، کود مرغی و سنگ گچ تشکیل شده است. ابتدا کاه و کلش در آب خیسانده می شود.کود مرغی با سنگ گچ مخلوط می شود و اجزا به داخل میکسر (دستگاه مخلوط کن) هدایت می شوند، مخلوط به توده های بزرگ کمپوست حرکت داده می شود.

یک واکنش شیمیایی که همان تخمیر هوازی است، در تولید کمپوست رخ می دهد. از آنجایی که دما افزایش می یابد، کمپوست باید به طور مکرر زیرورو و آبیاری شود و این کار خیلی ضروری است زیرا دما می تواند تا بالای ۸۰ درجه هم برسد (خیلی داغ).

وقتی ترکیبات کمپوست آماده شد، در ردیف هایی برای پاستوریزه شدن آماده می شود، بعد از ۱۲ روز، کاه و کلش نرم تر شده و به رنگ قهوه ای شکلاتی تغییر رنگ می دهد.

کمپوست به چندین تونل مخصوص جهت تیمار گرمایی منظور همان پاستوریزه کردن انتقال داده می شود، تیمار گرمایی (پاستوریزه کردن) حشرات و باکتری های ناخواسته را حذف می کند، هوای کنترل شده ای که برای گرم کردن و خنک نمودن کمپوست استفاده می شود آن را استریل می کند.

در نهایت کمپوست آماده است که با میسیلیوم (اسپان) مخلوط شود، بذرهایی که شامل میسیلیوم هست با کمپوست مخلوط می شود و این شروع رشد در کمپوست خواهد بود و پایه های قارچ شکل می گیرد. در آخر کمپوست به صورت بلوک و یا بار فله ای از مزرعه خارج می شود.

ویدئو: کلیک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۰۲
شایلی شهسواری

شوک دهی در پرورش قارچ دکمه ای

دوشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۰۳:۲۱ ب.ظ

در پرورش قارچ دکمه ای، مرحله شوک دهی با ورود هوای آزاد به داخل سالن غلظت گازکربنیک به حدود ۱۰۰۰ تا۱۵۰۰ ppm و دمای کمپوست از ۲۵ تا ۲۳ کاهش داده می شود.

هدف از پایین آوردن دما و هوادهی متوقف کردن رشد میسلیوم ها و ایجاد تمایل در میسلیوم برای ورود به فاز زایشیاست.

 

شوک دهی در پرورش قارچ دکمه ای

 

شرایط محیطی در مرحله شوک دهی قارچ دکمه ای

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۵ ، ۱۵:۲۱
شایلی شهسواری

نحوه پرورش قارچ دکمه ای

چهارشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۶ ب.ظ

جهت موفقیت در پرورش قارچ دکمه ای نباید از آموزش غافل گردید و همزمان با توسعه صنعت قارچ دنیا، پیشرفت نمود. در این ویدئو که توسط دیتا قارچ ترجمه و زیرنویس شده است، مراحل رشد و پرورش قارچ دکمه ای تا برداشت و فلش ها را مشاهده می کنید.

کمپوست به سالن های پرورش قارچ دکمه ای وارد می شود و به داخل قفسه های قارچ حمل می شود، زمانی که خاک پوششی که می رسد به صورت لایه ای بر روی کمپوست قرار می گیرد. خاک پوششی برای رشد و تشکیل اندارم قارچ ها ضروری است و آب ریسه و میسیلیوم را نگه می دارد.

سطح کمپوست یک لایه ۵ سانتی متری از خاک قرار می گیرد، بعد ار آن خاک پیت رافلینگ می شود تا رشد تحریک شود، سپس سطح بستر آبیاری می شود در حالی که دما در ۲۵ درجه سانتی گراد نگه داشته می شود، بعد از یک هفته دما را پایین می آورند و هوای تازه را وارد می کنند، این فرایند منجر به تشکیل اندام بارده قارچ و شکل گیری قارچ ها می شود.

دو هفته بعد از پر کردن سالن های پرورش قارچ از کمپوست، قارچ ها باید با دقت توسط دست برداشت شوند، ته ساقه های قارچ بریده می شود و قارچ ها در سبدهای مخصوص قرار می گیرد، قارچ های برداشت شده به یخچال ها منتقل می شوند تا تازه بمانند و برای جمع آوری آماده شوند.

آبیاری بین فلش ها لازم است و پس از یک هفته دومین فلش ظاهر می شود و در سومین هفته هنوز فلش دیگری ظاهر می شود، سرانجام کمپوست خالی از موادغذایی می شود و باید از بین برود.

همه چیز در تونل های پرورش قارچ به طور کامل شسته می شود، تولید قارچ نیازمند حفظ پاکیزگی و تمیزی است و این به پیشگیری از حمله بیماری ها به محصول کمک می کند. تونل استریلیزه می شود و با بخار ضدعفونی می شود و برای کمپوست جدید آماده می شود و در نهایت فرایند تولید از ابتدا تا انتها ۶ هفته طول می کشد.

ویدئو : لینک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۵۶
شایلی شهسواری

در طول دوره تشکیل اندام باردهی باید به شرایط محیطی توجه بیشتری شود زیرا فاکتورهای محیطی که شامل دما، غلظت دی اکسید کربن و رطوبت نسبی می باشد همراه با میزان مشخص و مناسب جریان هوا دارای تأثیر بسیار زیادی بر روی تشکیل میوه می باشند.

پرورش دهنده نیز فقط می تواند تعداد قارچ ها و نحوه پراکنش و منتشر شدن آن ها را کنترل نماید و این در صورتی است که میزان رشد در بستر مناسب و خوب باشد. در صورتی که تشکیل میوه ها زیر سطح خاک پوششی صورت پذیرد میزان تشکیل پرورش دهندگان کمتر خواهد بود زیرا بررسی دهیدراته شدن و تنظیم شرایط محیطی سخت تر می گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۳۰
شایلی شهسواری

۳ عامل اصلی در پین دهی قارچ دکمه ای

چهارشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۰۹ ب.ظ

در طول شوک دهی از تقاطع ریسه ها، گره ها تشکیل می شوند. در این مرحله با تأمین رطوبت در حدود ۹۵% از خشک شدن و از بین رفتن ریسه ها و گره ها جلوگیری به عمل می آید ولی پس از بزرگ تر شدن پین ها و در حدود نخودی شدن با کاهش رطوبت محیط، عمل تبخیر سطحی انجام و به دنبال آن جذب آب و مواد غذایی به وسیله پین ها انجام می شود و این موضوع باعث رشد بیشتر پین ها خواهد شد.

پین دهی قارچ دکمه ای

به طور کلی عوامل زیادی در تشکیل پین هدها موثر هستند عواملی که می تواند پین دهی را کم و یا زیاد کند، از جمله این عوامل می توان به شرایط محیطی، فعالیت کمپوست، واریته بذر مورد استفاده، باکتری های موجود در خاک پوششی، بافت خاک پوششی و آبیاری اشاره نمود.

برای دیدن ادامه مطلب کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۹
شایلی شهسواری

قارچ ­ها در طبیعت به شدت فاسد شدنی هستند و بیشتر از چند روز پس از برداشت در شرایط کنترل شده قابل نگه داری نیستند. تغییرات فیزولوژیکی و مورفولوژیکی متعددی بعد از برداشت اتفاق می ­افتد که باعث می ­­شوند قارچ ها برای مصرف مورد پسند نباشند. در میان واریته های گوناگون، قارچ های دکمه ای بیشتر از سایرین در جهان کشت و مصرف می ­شوند و این نوع قارچ ۴۰% از کل تولیدات جهان را به خود اختصاص داده است.

قارچ های در حال فساد

خشک کردن قارچ

خشک کردن یکی از مهم ترین روش های حفاظت از قارچ ها برای ذخیره آن ها می­ باشد، قارچ های آب گرفته شده جزء با ارزش در دستور پخت غذاهای گوناگونی از جمله سوپ های فوری، اسنک ها، پیتزاها و خوراک گوشت و برنج می­ باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۵ ، ۰۹:۳۶
شایلی شهسواری