ازابتداتا انتها، درباره قارچ

مراحل پرورش قارچ

۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

آیا قارچ صدفی را می شناسید؟

دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۰۴:۰۳ ب.ظ

تاریخ کشت قارچ صدفی به  سال ۱۳۶۵ بر می گردد که اولین بار در آن سال، دکتر مصطفوی کارشناس دفع آفات و زراعت کشاورزی در سازمان تحقیقات کشاورزی در اوین اقدام به کشت این قارچ نمود.

قارچ صدفی یکی از قارچ های تجزیه کننده اولیه است به این معنا که می تواند سلولز و لیگنین گیاهان را تجزیه کرده و از آن ها استفاده کند. این قارچ بدون واسطه می تواند مواد مورد نیاز برای رشد خود را تهیه کند. این قارچ آنقدر سازگار است و به راحتی می تواند رشد کند که به طور مستقیم بر روی کاه و کلش رشد می کنند و میسلیوم ها با قدرت و سرعت بالا گسترش می یابد جالب است بدانید که از همین مواد ساده، می توانند پروتئین مورد نیاز ما را تامین کنند.

 

قارچ صدفی

 

خواص قارچ صدفی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۵ ، ۱۶:۰۳
شایلی شهسواری

سیستم کنترل شرایط محیطی سالن های پرورش قارچ

چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۰۵ ق.ظ

در این ویدئو سیستم های کنترل شرایط محیطی سالن های پرورش قارچ خوراکی را در انواع مختلف بررسی می کند، این سیستم ها ساخته کشور چین است.

جهت اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه نمایید:

https://www.youtube.com/watch?v=zXZOMkiBoh0

ویدئو : کلیک
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۵ ، ۱۰:۰۵
شایلی شهسواری

باگاس و کاربرد آن در تولید کمپوست قارچ دکمه ای

دوشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۵، ۰۵:۰۸ ب.ظ

ایران کشوری است که از لحاظ نزولات جوی، از نظم خاصی برخوردار نیست و صنعت قارچ هم به شدت به کلش گندم وابسته است. از طرفی این صنعت هر روز در حال گسترش است بنابراین رقابت تولید کنندگان بر سر کلش افزایش خواهد یافت. همین دو عامل سبب شده است که چاره اندیشی هایی در این زمینه صورت گیرد که یکی از اقدامات، بررسی استفاده از باگاس به جای کلش در تهیه کمپوست است.

اولین بار ایده استفاده از باگاس در تولید کمپوست، توسط آمریکایی ها مطرح شد که سبب تحریک محققان دیگر به منظور بررسی دقیق تر این موضوع گردید.

 

کاه و کلش

 

باگاس چیست؟

باگاس یک محصول فرعی از کارخانه نیشکر است که در حدود ۳۰-۲۰ درصد وزن نیشکر را تشکیل می دهد. باگاس مصارف زیادی در صنایع مختلف از جمله تولید نئوپان، الکل سازی، تخته نیمه فشرده (MDC)، کاغذ، تولید اسید سیتریک و … دارد که از مهم‌ترین کاربردهای آن که امروزه بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است، استفاده از باگاس در تهیه کمپوست به منظور کشت قارچ دکمه ای است.

باگاس در ابتدا دو نوع بافت را در خورد دارد؛ بافت درشت و بافت ریز که بافت درشت آن را جدا می کنند و بافت ریز باقی مانده به منظور تهیه بستر استفاده می شود. بافت درشت بیشتر در صنعت تولید چوب و نئوپان کاربرد دارد و پس از جداسازی، برای این منظور استفاده می گردد.

 

باگاس

 

مشخصات باگاس

– باگاس دارای ۴۹ درصد رطوبت، ۴۸ درصد فیبر و ۲/۳ درصد قند دارد که این مقدار قند بسیار مهم است چرا که باعث می شود که پروسه تخمیر به راحتی آغاز شود.

– قدرت جذب آب باگاس بسیار بالاست.

– نیتروژن باگاس کم و تقریباً برابر ۰/۱۷ درصد است.

– از نظر ظاهری شبیه تراشه های ریز چوب است که رنگ باگاس تازه زرد مایل به سفید است ولی پس از خشک شدن به زرد متمایل به قهوه ای می گراید.

– باگاس بوی مخصوص به خود را دارد که بویی شبیه به بوی ملاس تخمیر شده دارد.

– میزان عناصر موجود در آن متفاوت بوده و بستگی به گونه های مختلف نیشکر، رشد سنی نیشکر، نحوه ی برداشت آن و بالاخره میزان بازیابی و راندمان عصاره گیری در آسیاب‌ها دارد.

 

باگاس

 

مزایای استفاده از باگاس در تولید کمپوست

کاربرد باگاس، مزیت های زیادی چه از نظر اقتصادی و چه از نظر کیفیت تولید بستر، در صنعت کشت قارچ دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

– از نظر اقتصادی، تولید کمپوست با استفاده از باگاس مقرون به صرفه است و توجیه اقتصادی دارد.

– باگاس، دارای مقداری قند است که وجود قند در آن باعث می شود فرآیند تخمیر در تولید کمپوست به راحتی و سریع‌تر اتفاق بیافتد و درنتیجه دوره کمپوست سازی کوتاه تر خواهد شد.

– همان گونه که بیان شد، قدرت جذب و نگهداری آب در باگاس بالا است درنتیجه بستر حاصل از آن، نیاز آبی کمتری دارد زیرا دیرتر آب خود را از دست می دهد.

– بستری که از باگاس حاصل می شود شامل انواع مختلفی از عناصر غذایی (ماکرو المنت ها و میکرو المنت ها یا همان عناصر ضروری کم مصرف و پر مصرف) است که با در اختیار قرار دادن این مواد برای قارچ ها، به بهبود رشد آن ها کمک خواهد کرد و درنتیجه این بستر رشد، بازدهی بیشتری را در تولید خواهد داشت.

– غنی بودن این نوع کمپوست از عناصر غذایی، نیاز استفاده از کودها و مکمل ها در تهیه بستر را کاهش می دهد.

– در این نوع کمپوست، نسبت کربن به سایر عناصر به گونه ای تنظیم می شود که نه تنها میکروارگانیسم های تجزیه کننده ماده بستر با هم رقابتی نداشته باشند بلکه بتوانند مواد بیشتری را در اختیار گیاه قرار دهند.

– وجود میکروارگانیسم های مفید در کمپوست باگاس، از رشد و تکثیر عوامل بیماری زا ممانعت کرده و احتمال شیوع آلودگی را به شدت کاهش می دهد.

 

باگاس در تولید کمپوست قارچ

 

معایب استفاده از باگاس در تولید کمپوست

باگاس در کنار محاسن زیادی که دارد، چند عیب نیز با خود به همراه دارد که البته این معایب در برابر مزیت های بی شمار آن قابل چشم پوشی است و از ارزش آن کم نمی کند. عیوب باگاس عبارتند از:

– باگاس حاوی الکل است در نتیجه نمی توان آن را انبار کرد زیرا در انبار به خصوص در روزهای گرم سال، دما افزایش یافته و خطر آتش سوزی بسیار تهدید کننده است.

– بافت باگاس ناهمگن است که همان گونه که گفته شد از ذرات درشت و ریز تشکیل شده است بنابراین قبل از استفاده از آن، باید این دو بافت از یکدیگر تفکیک شوند.

– عیب دیگر آن این است که این ماده بیشتر در جنوب کشور یافت می شود زیرا در آن مناطق کشت می شود بنابراین باید آن را به سایر استان ها انتقال داد. 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۵ ، ۱۷:۰۸
شایلی شهسواری

پر کردن سالن های پرورش بوسیله ماشین

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۰۴:۰۲ ب.ظ

از مراحل پرورش قارچ دکمه ای، ورود کمپوست و خاک پوششی به سالن های پرورش قارچ است. پرکردن سالن پرورش در ایران هم به صورت ماشین انجام می گیرد ولی در حال حاضر به خاطر هزینه بالای ماشین آلات، توجیه پذیر نیست، ضمن آنکه در کشورهای اروپایی هزینه یک روز کارگر خیلی بالاست و به همین دلیل ترجیح داده می شود از ماشین آلات استفاده شود.

  این فیلم پر کردن سالن های پرورش قارچ دکمه ای را توسط ماشین، نشان می دهد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت زیر مراجعه نمایید:

http://www.mushroommachinery.com/

ویدئو : کلیک

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۵ ، ۱۶:۰۲
شایلی شهسواری

ضدعفونی کننده ها در پرورش قارچ دکمه ای چیست؟

يكشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۴۳ ب.ظ

نقش اصلی مواد ضدعفونی کننده در پرورش قارچ دکمه ای این است که این مواد، اسپورها و عوامل بیماریزای موجود در تجهیزات، وسایل کار، دیوارها، کف سالن ها، لباس های کارکنان، ظروف برداشت و دیگر وسایل را از بین ببرند.

نکته ای که در مورد مصرف مواد ضدعفونی کننده باید مدنظر قرار گیرد این است که قبل از ضدعفونی باید وسایل مورد نظر به خوبی شسته شوند تا ذرات دیگری روی آن ها نباشد زیرا وجود هرگونه ماده ­ی دیگری بر سطح وسایل، میزان تاثیر مواد ضدعفونی کننده را کاهش می دهد و نکته­ ی مهم­ تر اینکه جهت تأثیر مواد ضدعفونی کننده بر جسمی که آن را ضدعفونی کرده‌اید، باید زمان کافی را برای تماس مواد با جسم موردنظر را فراهم کنید نه اینکه بلافاصله بعد از ضدعفونی جسم، شستشو کنید. زمان لازم برای تأثیر ماده ضدعفونی کننده را ۱۵-۲۰ دقیقه در نظر بگیرید.

انواع ضدعفونی کننده ها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۵ ، ۱۲:۴۳
شایلی شهسواری

چگونه بیوکمپوست تولید می شود؟

پنجشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۱۵ ب.ظ

در جهان امروز با گسترش فعالیت های صنعتی، تولید زباله‌ها افزایش یافته که این افزایش به همراه آلودگی‌های روزافزون خاک، آب و هوا، زیستگاه انسان ها را به خطر انداخته است. از طرفی جمعیت انسانی روز به روز در حال افزایش است و این افزایش باعث می شود که میزان تولید زباله ها نیز افزایش یابد. با توجه به این مطالب، توجه به مسئله بازیافت به خصوص در چند دهه اخیر، اهمیت زیادی یافته است. تحقیقات نشان داده است که در کشور بیش از %۹۰  پسماندهای شهری قابل بازیافت است که از این میان حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن را مواد آلی تشکیل می‌دهند.

پسماندهای تر

 

مواد آلی از آن جایی که اثرات چشمگیری بر خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک دارند، نقش بسیار مهمی را در باروری خاک داشته و خاک‌های معمولی نسبت به خاک‌هایی که از نظر مواد آلی غنی هستند، توان تولید بسیار پایینی دارند. در ایران، فقر ماده آلی به وضوح دیده می شود که یک راه حل بسیار مؤثر برای جبران کمبود مواد آلی در کشور، تبدیل زباله‌های شهری برای به کودهای آلی است.

برای دیدن ادامه مطلب کلیک کنید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۵ ، ۱۳:۱۵
شایلی شهسواری

۱۵ نکته بهداشتی در سالن های پرورش قارچ دکمه ای

دوشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۳۲ ب.ظ

قارچ دکمه‌ای از موجودات مصرف کننده (هترورتروف) است. به این معنی که با فراهم آوردن محیطی سرشار از موادغذایی ساده برایقارچ، رشد آن انجام می‌گیرد. در چنین محیطی، شرایط رشد برای بسیاری دیگر از موجودات، مانند قارچ‌های هرز، کپک‌ها و باکتری‌ها نیز فراهم می‌گردد؛ بنابراین کنترل این آفات و بیماری‌ها در محیط کشت قارچ دکمه‌ای بهتر است به نحوی صورت گیرد که ما بجای مبارزه با این موجودات، پیشگیری کنیم و به‌طورکلی مانع ورود آن‌ها به مزرعه پرورش قارچ دکمه ­ای خود شویم.

 

پیشگیری از ورود آفات و حشرات

 

تمامی پرورش دهندگان قارچ دکمه ای دیر یا زود با مشکل آفات و بیماری ها در واحدهای تولیدی خود روبرو خواهند شد به همین دلیل علاوه بر شناخت تجربی و علمی در این زمینه، رعایت نکات بهداشتی از مهم‌ترین نکاتی است که عملکرد محصول را تأثیر قرار می‌دهد. با رعایت بهداشت، به‌ جای مبارزه با آفات و بیماری‌ها، پیشگیری نموده و با رعایت اصول صحیح مانع ورود این عوامل به سالن‌های پرورش قارچ می‌شویم.

این اصول بهداشتی را باید به عنوان قوانین اصلی و همیشگی مدنظر قرار دهید زیرا در سالن ها همیشه باید مراقب محصول و عوامل بیماریزا بود و به محض مشاهده علائم بیماری به سرعت با آن برخورد شود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ شهریور ۹۵ ، ۱۲:۳۲
شایلی شهسواری

آبیاری اتوماتیک قارچ دکمه ای

پنجشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۰۳ ب.ظ

سیستم آبیاری اتوماتیک باعث بهبود بازده در طول دوران پرورش قارچ دکمه ای می شود، این آبیاری سریع تر است و به شما اجازه می دهد منطقه بیشتری را آبیاری کنید این سیستم به صورت الکترونیکی کنترل می شود و نیاز مستقیم به مانیتور ندارد برای راحتی کار شما می توانید زمان و طول دوره آبیاری را تنظیم کنیدکه زمان آبیاری کمپوست و خاک پوششی کنترل شده باشد.

سیستم آبیاری اتوماتیک از تکنولوژی پیشرفته استفاده می کند که بهترین نتایج را خواهد داشت این تکنولوژی پیشرفته اجازه می دهد شما بهترین خروجی را داشته باشید.

 ویدئو : کلیک

 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۵ ، ۱۴:۰۳
شایلی شهسواری

تی کمپوست چیست؟

دوشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸ ق.ظ

تی کمپوست از عصاره آبی ورمی کمپوست به دست می آید به عبارتی از شست و شوی مداوم ورمی کمپوست تی کمپوست حاصل می گردد. اگر بخواهیم یک تعریف علمی از تی کمپوست داشته باشیم بهتر است این گونه بگوییم که تی کمپوست یا چای کمپوست عبارت است از مایعی که از کمپوست تخمیر شده به دست می آید یا به عبارتی عصاره ای است که بواسطه فعالیت ارگانیسم ها از کمپوست استخراج می گردد.

علت نامگذاری این ماده به “چای کمپوست” رنگ آن است که عصاره حاصله به رنگ چای است. ورمی کمپوست یک کود آلی بیولوژیک است که در اثر عبور مداوم و آرام مواد آلی در حال پوسیدگی از دستگاه گوارش گونه هایی از کرم خاکی و دفع این مواد از بدن کرم، حاصل می گردد.

 

ورمی کمپوست

ورمی کمپوست

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ شهریور ۹۵ ، ۱۱:۲۸
شایلی شهسواری