ازابتداتا انتها، درباره قارچ

مراحل پرورش قارچ

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، مصرف قارچ‌های سمی توسط برخی از شهروندان در استان کرمانشاه موجب مسمومیت صدها نفر و فوت چند تن شد و این موضوع در استان‌های دیگر کشورمان نیز مشاهده شد که رسانه‌های مختلف در این زمینه خبرهای مختلفی را منتشر کرده و پیگیری‌های لازم را انجام دادند.

هر سال در فصل بهار با وقوع رعد و برق و بارش باران، شاهد رشد قارچ در طبیعت هستیم که امسال به‌دلیل وجود هوای مناسب، دمای هوای سازگار با شرایط رشد قارچ‌های خودرو (۲۷ تا ۳۱ درجه سانتی‌گراد)، رطوبت کافی و نور مناسب؛ میزان رویش قارچ‌های خودرو افزایش یافت که این موضوع با افزایش میزان استفاده از آن در بین مردم رابطه مستقیم پیدا کرد.

خبرگزاری فارس استان کرمانشاه از ابتدای شیوع مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی خودرو در طبیعت، اقدام به پیگیری این موضوع کرد تا اینکه روزهای گذشته خبری در جامعه اشاعه پیدا کرد که چند نفر با مصرف قارچ‌های پرورشی نیز مسموم شده‌اند و از آن‌جا که متولیان امر همواره مصرف قارچ‌های پرورشی را بدون خطر اعلام کردند، خبرنگار فارس در کرمانشاه جوانب این موضوع را از مسؤولان مربوطه جویا شد.

 

*سم موجود در قارچ‌های سمی آمانیتا و معروف به کلاهک مرگ است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: وجود هوای گرم و رطوبت زیاد، زمینه مناسبی برای رویش قارچ‌های خودرو در استان کرمانشاه ایجاد کرده است و در بیشتر نقاط این قارچ‌ها سمی هستند.

ابراهیم شکیبا خاطرنشان کرد: سم موجود در بیشتر قارچ‌های سمی روییده شده در نقاط مختلف استان کرمانشاه آمانیتا و معروف به کلاهک مرگ است که منجر به بالا رفتن آنزیم کبد و آسیب دیدن جدی این بخش از بدن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فلزات سنگین در قارچ‌های روییده شده موجود در طبیعت یافت شده است، تصریح کرد: افراد مصرف‌کننده باید بدانند خوردن این نوع قارچ در بلندمدت برای سلامتی خطرناک است و در این زمینه هشدارهای بسیاری از طرق مختلف به مردم داده شده است.

 

*قارچ‌های فله‌ای سالم را هم جمع‌آوری می‌کنیم

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار داشت: به‌دنبال این هستیم که قارچ‌های پرورشی در بسته‌بندی استاندارد به مصرف‌کنندگان عرضه شود و عرضه قارچ‌های فله‌ای نباید در بازار صورت بگیرد.

بهمن خدادادیان با بیان اینکه گلخانه‌های پرورش قارچ باید با توجه به نیاز بازار مصرف به‌صورت بسته‌بندی بهداشتی و استاندارد تولیدات خود را در اختیار مردم قرار بدهند، گفت: قارچ‌های فله‌ای را در بازار حتی اگر سالم هم باشد را براساس تذکر و اعلام قبلی جمع‌آوری می‌کنیم، چراکه در زمینه حفظ سلامت شهروندان و ایجاد آرامش روانی در جامعه لحظه‌ای درنگ و تعلل نمی‌کنیم.

به گفته وی، مکاتبه رسمی از طرف مرکز بهداشت استان کرمانشاه با سازمان جهاد کشاورزی استان و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در زمینه الزام تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان قارچ پرورشی به انجام بسته‌بندی مناسب انجام پذیرفته است و رونوشت این نامه اداری به دادستانی عمومی و انقلاب استان و فرمانداری کرمانشاه ارسال شده است.

*چه موقع قارچ‌های پرورشی سمی می‌شود؟

وی نگه‌داری نامناسب قارچ‌های پرورشی، دمای نامناسب در زمان نگه‌داری، فرآوری نامناسب و رعایت نکردن نکات بهداشتی را موجب سمی شدن این نوع قارچ‌ها دانست و افزود: طی روزهای اخیر حدود نیم تن قارچ از سطح بازار به‌دلیل نداشتن شرایط مناسب نگه‌داری با حکم دستگاه قضایی در کرمانشاه جمع‌آوری شد.

خدادادیان شرایط نامناسب رشد و استفاده از کود نامناسب را از دیگر عوامل سمی شدن قارچ‌های پر.رشی گل‌خانه‌ای عنوان کرد و متذکر شد: سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه باید بر بسته‌بندی قارچ‌های پرورشی در گل‌خانه‌ها نظارت داشته باشد.

وی مسؤولیت نظارت بر عرضه قارچ‌های پرورشی گل‌خانه‌ای را متوجه مسؤول فنی سازمان جهاد کشاورزی استان و کارشناس غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دانست و گفت: شبکه بهداشت و درمان نیز بر عرضه مواد خوراکی در بازار نظارت می‌کند.

 

* قارچ‌های پرورشی نیز باید بسته‌بندی استاندارد داشته باشند

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه ادامه داد: اگر شرایط نگه‌داری هر ماده غذایی در زنجیره مناسب نباشد، فاسد می‌شود و قارچ‌های پرورشی گل‌خانه‌ای نیز باید بسته‌بندی استاندارد با درج تاریخ تولید و مصرف و شرایط بسته‌بندی و نگه‌داری را داشته باشند تا مصرف‌کنندگان بدانند چگونه این ماده خوراکی را مصرف کنند.

وی تصریح کرد: مواد خوراکی تاریخ مصرف گذشته از جمله قارچ تولید سم کرده و در مورد اغلب مواد خوراکی که به‌صورت فله‌ای عرضه می‌شود با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم که اخیرا در مورد عرضه کمپوت‌های تاریخ مصرف گذشته به مواردی برخورد کردیم و اقدامات قانونی در این خصوص انجام گرفت.

این مسؤول با اشاره به اینکه روزهای گذشته به‌دنبال جمع‌آوری قارچ‌های فله‌ای در بازار اقدام به نظارت کردیم که تعداد ۸۰۰ کنسرو تاریخ مصرف گذشته جمع‌آوری و معدوم کردیم که برخی فروشندگان با قیمت پایین اقدام به فروش این موارد خوراکی می‌کردند، یادآور شد: هر ماده خوراکی شرایط بسته‌بندی خاصی دارد که باید زیر نظر کارشناسان مربوطه انجام بگیرد و نکات لازم رعایت شود.

خدادادیان زنجیره بسته‌بندی مواد غذایی را دارای شرایط خاصی دانست که باید رعایت شود و عنوان کرد: نمونه‌برداری از مواد غذایی بسته‌بندی شده در مراحل نظارت فنی و بهداشتی انجام می‌گیرد و خوردن قارچ خوراکی سالم با بسته‌بندی استاندارد برای شهروندان هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه خاطرنشان کرد: عرضه و مصرف قارچ‌های فله‌ای در برخی اماکن جای نگرانی دارد که در این مورد اعلام خطر صورت گرفته است و ادارات، سازمان‌ها، مسؤولان و رسانه‌ها باید در زمینه ایجاد شرایط لازم برای مصرف قارچ سالم همکاری لازم را انجام بدهند و کارگروه سلامت و امنیت غذایی باید با جدیت اقدامات لازم را انجام بدهد.

 

*احتمال قاطی کردن قارچ‌های پرورشی فله‌ای با قارچ‌های خودرو طبیعی سمی وجود دارد

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کرمانشاه نیز به خبرنگار فارس در کرمانشاه، گفت: مشخص نیست قارچ‌های پرورشی فله‌ای که در کرمانشاه فروش می‌رفت، از کجا تهیه شده است.

اکبر آزادی با تصریح بر اینکه مصرف قارچ‌های پرورشی فله‌ای عده‌ای از شهروندان را مسموم کرده بود، بیان کرد: احتمال قاطی کردن قارچ‌های پرورشی فله‌ای با قارچ‌های خودرو طبیعی سمی وجود دارد.

وی تاکید کرد: مصرف قارچ‌های پرورشی که به‌صورت استاندارد با برچسب مشخص و تاریخ تولید و مصرف بسته‌بندی می‌شود، هیچ مشکلی برای شهروندان ایجاد نمی‌کند.

آزادی از مراجعه دیر هنگام اغلب افراد مسموم شده ناشی از مصرف قارچ سمی روییده در طبیعت به مراکز درمانی خبر داد و اظهار داشت: این افراد با شروع دل درد اقدام به خوددرمانی می‌کنند و پس از شدید شدن مسمومیت، عواقب ناشی از آن غیرقابل جبران است.

براساس گزارش فارس، بروز مشکلات شدید گوارشی، درد شکم، استفراغ، ضعف و بی‌حالی، کاهش سطح هوشیاری، تشنج و ایست قلبی از جمله مهم‌ترین عوارض مصرف قارچ سمی است که تاثیر مستقیم بر روی کبد گذاشته و عمدتا منجر به ازکارافتادگی آن می‌شود و در موارد ایجاد مسمومیت شدید منجر به مرگ فرد مسموم‌شده نیز خواهد شد.

هشدارهای بسیاری در زمینه مصرف قارچ‌های سمی توسط مسؤولان مربوطه و در رسانه‌های مختلف به مردم داده شده است و چندان بی‌راه نیست بگوییم اگر فردی پس از این‌همه هشدار باز هم به‌دلیل مصرف قارچ سمی مسموم شود، بی‌توجه بوده و به خودش آسیب وارد کرده و امید است دیگر شاهد وقوع مسمومیت در این زمینه نباشیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۷/۳۰
شایلی شهسواری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی