ازابتداتا انتها، درباره قارچ

مراحل پرورش قارچ

رافلینگ در پرورش قارچ دکمه ای

دوشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۵۳ ب.ظ

با انجام رافلینگ در پرورش قارچ دکمه ای، شرایط محیطی و فیزیکی بر روی بستر ایجاد می شودکه باعث می شود میسیلیوم ها به طور یکنواخت در کل خاک پوششی رشد کنند و ریسه های قوی به مرحله زایشی ورود یابند. در این مقاله به رافلینگ در پرورش قارچ دکمه ای و شرایط آن می پردازیم.

خاکدهی

خاکدهی

با انجام رافلینگ در پرورش قارچ دکمه ای، شرایط محیطی و فیزیکی بر روی بستر ایجاد می شودکه باعث می شود میسیلیوم ها به طور یکنواخت در کل خاک پوششی رشد کنند و ریسه های قوی به مرحله زایشی ورود یابند. در این مقاله به رافلینگ در پرورش قارچ دکمه ای و شرایط آن می پردازیم.

خاکدهی

خاکدهی

۱- رافلینگ چیست؟

Ruffiling رافلینگ به معنای مخلوط کردن می باشد. زمانی مخلوط کردن انجام می شود که به طور تقریبی ۶۰%-۵۰ % از سطح بستر سفید شده باشد و به طور تقریبی میسلیوم نیمی از خاک را پر کرده باشد. معمولا ۵-۶ روز بعد از خاکدهی، رافلینگ انجام می دهند. بعد از رافلینگ خاک را مجدداً شکل داده و روی آن را می پوشانند و پس از گذشت ۳ تا ۴ روز عمل هوادهی را انجام می دهند.

۲- شرایط محیطی در رافلینگ

معمولا قبل از رافلینگ، آبیاری انجام می گیرد. سعی شود آب آبیاری چندان سرد نباشد چه بسا به ریسه ها شوک وارد شده و وارد فاز زایشی می شوند. همراه با آب آبیاری قارچ کش نیز استفاده می گردد.

در صورتی که پس از رافلینگ، رطوبت بستر کاهش یافت و میزان میسیلیوم ها زیاد بود آبیاری سنگین توصیه می شود زیرا آبیاری سنگین نه تنها رطوبت بستر را تامین می کند، بلکه منجر به قوی شدن میسیلیوم ها و از بین رفتن میسیلیوم های ضعیف می شود ولی اگر میزان میسیلیوم ها کم بود آبیاری توصیه نمی شود زیرا با آبیاری میزان میسیلیوم ها کاهش می یابد وعملکرد جالبی نخواهیم داشت.

قبل از انجام رافلینگ سعی شود دمای سالن را با باز کردن دریچه هوای آزاد به میزان ۱-۲ درجه سانتی گراد کاهش یابد زیرا بعد از رافلینگ دما ناگهانی افزایش می یابد.

در رافلینگ در اثر به هم زدن خاک پوششی، میسیلیوم های خاک پاره شده و به طور یکنواخت در همه ی قسمت های بستر پخش می شود. ساختمان خاک بهبود می یابد یعنی خلل و فرج آن در حد نرمال شده و فشردگی آن کمتر می شود.

 رافلینگ باعث می شود Co2 تجمع یافته در زیر خاک بیرون بیاید و با Oجایگزین شود و در نهایت پین هدهای بیشتری در سطح خاک تشکیل شوند.

رافلینگ

۳- تقسیم بندی رافلینگ از نظر عمق

 از نظر عمق، رافلینگ به دو دسته تقسیم می شود، گفته می شود بسته به نوع و ژنوتیپ بذر عمق رافلینگ را برای بذرهای مختلف، متفاوت می گیرند، برخی از بذور رشد ریسه های کمتری دارند بنابراین رافلینگ عمقی انجام داده می شود و برخی از بذور که رشد ریسه های بیشتری دارند، عمق رافلینگ را سطحی تر می گیرند.

۱-۳- رافلینگ سطحی

 فقط یک سوم تا کم تر از نیمی از سطح خاک زیرورو می شود. در شرایطی که دیر اقدام به انجام رافلینگ می کنیم و بیش از ۷۵% از سطح خاک پوششی را میسیلیوم سفید کرد، باید اقدام به رافلینگ سطحی کنیم چراکه رافلینگ عمیق منجر به آسیب بیش از حد میسیلیوم می شود و بازسازی مجدد آن ها سخت خواهد بود.

۲-۳- رافلینگ عمیق

 در نوع عمیق همه ی عمق خاک پوششی زیرورو می گردد. معمولا خراش عمیق بدلیل اینکه در تمامی عمق خاک فشردگی از بین می رود و میسیلیوم در تمامی قسمت های خاک پخش می شود، نتیجه بهتری خواهد داشت.

۴- مزایای رافلینگ

– اگر عمق خاک پوششی در قسمت های مختلف بستر یکسان نباشد، بخش هایی که عمق کمتری داشته نسبت به بخش هایی که عمق بیشتری داشته میسیلیوم بیشتری به سطح رسیده و رشد یافته که با انجام رافلینگ، یکسان سازی انجام داده و میسیلیوم هایی که سریعتر به سطح بستر رسیده اند را با خاک نواحی عمیق تر پوشش می دهیم.

رافلینگ

– با انجام رافلینگ از ضخیم و عقیم شدن میسیلیوم ها جلوگیری می شود. گاهی در اثر شرایط مساعد محیطی، ریسه ها با جذب آب تمایلی برای ورود به فاز زایشی نخواهند داشت و با انجام رافلینگ در معرض هوا قرار می گیرند و آماده ی ورود به فاز زایشی می شوند.

– تکه تکه شدن میسیلیوم ها و زخمی شدن آن ها در رافلینگ باعث می شود، ریسه ها به طور یکنواخت در سطح بستر پخش شوند.

– در خاک های پوششی با بافت سبک، پس از رشد میسیلیوم ها در خاک، خاک فشرده شده و منافذ بسته می شوند. با انجام رافلینگ به تهویه و ایجاد تخلل کمک شایانی می شود.

۵- معایب رافلینگ

– در صورتی که در سالن عمل رافلینگ انجام گیرد طول دوره کشت بین ۴ تا ۵ روز افزایش می یابد.

– میزان رطوبت خاک در طول این دوره مهم است زیرا اگر رطوبت خاک کم باشد مقدار زیادی ریسه های نازک در آن رشد می کند که این افزایش ریسه باعث خواهد شد نفوذ پذیری خاک نسبت به آب کاهش یافته و در عملکرد تاثیر منفی بگذارد.

– از طرفی رطوبت بالای خاک باعث می شود لایه سنگین و متراکمی تشکیل شود که در نتیجه نفوذ پذیری هوا و در نهایت رشد ریسه ها در خاک را با مشکل مواجه نماید.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۲۱
شایلی شهسواری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی